Q&A: Tielbeke start 1 oktober met vervoer voor CB
Op 22 februari 2023 maakte CB bekend dat het zijn vervoersdiensten (B2B) in Nederland verder gaat uitbesteden. Sinds 17 juli is ID Logistics onze partner voor het leveren van kleinere zendingen. Tielbeke is onze partner vanaf 1 oktober voor het leveren van grote zendingen. Zij nemen ook onze chauffeurs, planners en wagenpark over.
Q&A Boekverkopers
Wat ga ik in de praktijk bij aflevering merken?
Tielbeke levert vanaf 1 oktober 2023. Omdat de CB-chauffeurs meegaan naar Tielbeke is het heel goed mogelijk dat onze klanten bekende gezichten blijven zien. Tielbeke levert tussen 08:00 en 17:00 uur en houdt uiteraard rekening met uw openingstijden, promenadetijden en eventuele tijdsleveringsafspraken.
CB blijft de regie houden over het vervoer en blijft dus ook het aanspreekpunt voor klanten.
Wie moet ik straks bellen als ik een vraag heb over een levering?
CB blijft altijd uw aanspreekpunt. Ook blijft de track & trace informatie beschikbaar via CB Online.
Kan ik mijn retouren ook meegeven aan de chauffeur van Tielbeke en aan de chauffeur van ID Logistics?
Ja dat kan. Belangrijk daarbij is dat wij retouren alleen meenemen als deze zijn aangemeld en zijn voorzien van de juiste labels. Op deze pagina vindt u hoe u dit doet.
Kan ik mijn lege CB-dozen meegeven aan de chauffeur van Tielbeke?
Ja dit kan op de momenten dat u ook een levering ontvangt (op uw aansluitdagen).
Waar ga ik de track & trace informatie vinden?
Track & trace informatie vindt u in CB Online. Klik bij ‘leveringen’ op de track & trace link en u wordt direct doorverwezen naar de track & trace informatie van de vervoerder die bij u langskomt:
Tielbeke, ID Logistics of PostNL.
Vindt levering via Tielbeke plaats op de tijd die wij vanuit CB gewend zijn?
Tielbeke levert tussen 8:00 en 17:00 uur en houdt uiteraard rekening met uw openings- en promenadetijden. Omdat Tielbeke voor meerdere partijen goederen vervoert en aan veel verschillende ontvangers levert, is het goed mogelijk dat de levertijden afwijken van de tijden die u nu gewend bent.
De routeplanning komt onder verantwoordelijkheid van Tielbeke. Daarbij is het mogelijk dat zij (op termijn) leveringen uitbesteden aan bijvoorbeeld duurzame stadsdistributeurs. Leveringen in een vast tijdsvenster zijn mogelijk tegen meerkosten. U kunt hiervoor contact opnemen met het Customer Service Team van CB.
Komt ID Logistics rond dezelfde tijd leveren als PostNL/FOOX?
Omdat ID Logistics voor meerdere partijen goederen vervoert en aan meer verschillende ontvangers levert, is het goed mogelijk dat de tijden afwijken van die u nu gewend bent.
De rit-/routeplanning komt onder verantwoordelijkheid van ID-Logistics (en Tielbeke). Het is mogelijk dat zij leveringen uitbesteden aan bijvoorbeeld duurzame stadsdistributeurs.
Leveren Tielbeke ook op zaterdag (aansluitdag of 24-uursservice)?
Tielbeke levert bij u als u een aansluitdag heeft op zaterdag, onafhankelijk van de grootte van uw bestelling. Heeft u geen aansluitdag op zaterdag dan levert PostNL.
Biedt Tielbeke ook extra leverdagen rondom de feestdagen in december?
Ja, wij informeren u hier tijdig over.
Kan ik nog steeds bestellen tot 23.00 uur voor levering op de volgende dag?
Ja.
Ik krijg leveringen binnen een tijdvenster, blijft dat zo?
Tielbeke kan leveringen binnen een afgesproken tijdvenster voor u verzorgen. Voor klanten die nu al een tijdvenster bij CB afnemen, verzorgen wij de overdracht. Neemt u nog geen vast tijdsvenster af maar bent u wel geïnteresseerd, neem dan contact op met het Customer Service team van CB.
Ik ben sleutelklant, blijft dat zo?
CB stopt met deze service. Onze chauffeur levert uw sleutel weer bij u in. U ontvangt bovendien per e-mail het document ‘beëindiging sleutelovereenkomst’ ter ondertekening.
Tielbeke maakt gebruik van sleutelkastjes beveiligd met een code. De aanschaf, installatie en het risico van een sleutelkastje is de verantwoordelijkheid van u als boekverkoper.
Na installatie kunt u via het mailadres boekverkoper@cb.nl de juiste code met ons delen. Wij sturen de code met klantinformatie vervolgens door aan Tielbeke.
Het verstrekken van een sleutelcode biedt geen garantie voor levering vóór openingstijd. Als u dat wel wenst, kunt u een tijdslevering aanvragen.
Ik wil voorraad vanuit mijn magazijn of drukker naar CB sturen, kan dat?
Vanaf 1 oktober 2023 kan dit niet meer via CB. U zult hiervoor zelf een alternatief moeten zoeken. Dat kan PostNL, DHL, ID Logistics, Tielbeke of een andere vervoerder van uw keuze zijn. U kunt voor deze dienstverlening rechtstreeks contact met hen opnemen.
Werkt Tielbeke met rolcontainers?
Nee, Tielbeke werkt niet met rolcontainers. Wel met pallets. Mocht een pallet niet bij u door de deur kunnen, dan zorgt de chauffeur er (kosteloos) voor dat de dozen naar binnen worden gebracht.
Hanteert Tielbeke hetzelfde type vrachtbrief?
CB vermeldde het aantal geleverde pallets en dozen. Tielbeke vermeldt op zijn vrachtbrief alleen het aantal geleverde pallets. In CB Online vindt u altijd een overzicht met wat er exact bij u geleverd is.
Levert Tielbeke voorbij de drempel / in het magazijn?
Ja. Wij zorgen dat de pakketten voorbij de drempel worden afgeleverd. Ook als dit betekent dat de chauffeur moet afstapelen omdat de artikelen anders niet door de deur passen.
Kan ik beursorders laten brengen en ophalen bij de beursgebouwen ('s avonds, zaterdag, zondag)?
Ja, dit blijft mogelijk (wanneer het voorraad betreft die bij CB ligt).
Kan de chauffeur vooraf bellen om te melden hoe laat hij/zij bij de ontvanger is?
Het is voor de chauffeurs niet mogelijk om u te bellen. Wij communiceren de levertijden in tijdvakken van anderhalf uur via CB Online.
Blijft cbvervoer.nl bestaan?
Cbvervoer.nl (CB Vervoer) blijft bestaan. Vanaf 1 oktober krijgt cbvervoer.nl wel een nieuw jasje en aangepaste functionaliteiten. Zo kunnen boekverkopers in Nederland alleen nog retourzendingen aanmelden via CB Vervoer. Uitgevers kunnen daarnaast zendingen aanmelden als zij voorraad van hun eigen locatie naar CB willen laten vervoeren.
Vanaf 18 september kunt u al werken in de nieuwe versie van cbvervoer.nl. U ontvangt hierover een e-mail met meer informatie. U vindt de handleiding op ons serviceportaal en kunt bij vragen altijd contact opnemen met ons Customer Service team.
Blijft het pallet-afstapeltarief dat onlangs in het leven is geroepen?
Dit tarief is vooral in het leven geroepen voor leveringen waarvoor de chauffeur erg veel extra tijd nodig heeft. Tielbeke kent ook een afstapelservice (tegen tarief). Ook zij stapelen kosteloos af als de pallet niet door de deur past.
Blijven jullie gebruik maken van CB-pallets? En kan ik deze meegeven aan Tielbeke?
Tielbeke maakt gebruik van europallets; deze kunt u meegeven aan de chauffeur. Heeft u CB-pallets dan kunt u deze ook meegeven aan de Tielbeke-chauffeur.
Tielbeke maakt deel uit van de DHB-groep, welk bedrijf krijg ik aan de deur?
Tot 1 januari 2023 doet Tielbeke alle leveringen vanuit CB zelf om zo goed grip te krijgen op de nieuwe klantgroep. Na 1 januari kunnen zij ook het DHB-netwerk inzetten. Afhankelijk van uw postcodegebied krijgt u een chauffeur en vrachtwagen van Tielbeke aan deur of van een van de andere DHB-groep-bedrijven: Thijs Logistiek, Wesseling of De Graaf. Voordat we de overstap maken naar Tielbeke/DHB-groep informeren we u hierover. De andere leden van de DHB-groep leveren dezelfde diensten en services als Tielbeke.
Als Tielbeke of ID Logistics slechte kwaliteit levert, wat doet CB dan?
Als wij klachten krijgen die over de prestaties van onze partners gaan, gaan wij met ze in gesprek om tot verbetering te komen. Wij monitoren de performance en de leverafspraken die wij met ze hebben gemaakt.
Blijven jullie onder CB-vlag/merk rijden?
Het wagenpark gaat mee naar Tielbeke en voorlopig zullen er nog CB-auto’s in het straatbeeld blijven.
Hoe worden bestellingen via webshops en thuisbezorgservice geleverd aan consumenten?
Voor deze diensten werken wij samen met PostNL.
Geldt deze verandering ook voor België?
Nee, in België blijft CB zelf het vervoer uitvoeren. Er verandert daar niets voor chauffeurs en klanten.
Is dit voorgenomen besluit afgestemd met klanten?
Ja. De keuze voor Tielbeke is zorgvuldig afgestemd met de Stichting tot Beheer van de Aandelen CB, de Koninklijke Boekverkopersbond en een afvaardiging van boekverkopers. Zij hebben de eisen en wensen helder gemaakt en samen met ons alle voorstellen met zorgvuldigheid gewogen.
Wat is Tielbeke voor bedrijf?
Tielbekes core business is transport en distributie. Dagelijks verzorgen ze zendingen naar onder meer binnensteden. Tielbeke werkt in de Benelux en maakt deel uit van de DHB-groep. De DHB-groep heeft 7 locaties in de Benelux van waaruit de distributie wordt verzorgd. Voor Tielbeke is de overname van het CB-vervoer een strategische uitbreiding. Zij breiden hun netwerk en team waardevol uit.
Tielbeke in het kort
- Opgericht in 1958
- Familiebedrijf
- Hoofdkantoor in Lemelerveld
- Omzet: 58 mln (2021)
- 600 medewerkers
- Vrachtwagenpark: 280 ‘trekkende eenheden’, 300 ‘getrokken eenheden’
- Veel aandacht voor mensen, onder andere training, opleiding en veiligheid
- Fijnmazig netwerk met 24-uurservice in de Benelux
- Onderdeel van DHB-group DHB (dhb-logistiek.com): daarmee een breed partnernetwerk waarmee
Tielbeke door de hele Benelux 24-uursservice kan bieden.
- Hoge leverbetrouwbaarheid
- Sterk in retail
- Duurzaamheid is key: onder meer 3 Lean & Green stars voor CO2-reductie
Waarom besteden jullie alleen grotere zendingen uit aan Tielbeke?
Kleinere zendingen besteden we al langere tijd uit. Andere vervoerders dan CB zijn hier altijd al beter op ingericht (bijvoorbeeld met het type routes en vervoersmiddelen). ID Logistics past goed bij dit type zendingen. Tielbeke is op zijn beurt weer beter ingericht op palletvervoer/grotere zendingen.
Blijven jullie samenwerken met duurzame stadsdistributeurs?
CB werkte samen met stadsdistributeurs zoals CityHub en GroeneRijders. Deze samenwerking wordt een-op-een niet overgenomen. Tielbeke heeft duurzame oplossingen voor (binnen)stadsdistributie en kan (op termijn) samenwerken met duurzame stadsdistributeurs.
Hoe zit het met vervoer van en naar de waddeneilanden?
Het vervoer naar de Waddeneilanden wordt sinds 17 juli gedaan door ID-Logistics, al dan niet via een eilandvervoerder die zij inschakelen. Dit blijft zo. Goed om te weten is dat levering op maandagen niet kan worden gegarandeerd. Het is mogelijk dat u deze levering op dinsdag ontvangt.
Heeft u vragen?
Neem dan contact met ons op via:
E-mail: cs.vervoer@cb.nl
Telefoon: +31 345 475 135.