Een annotatie is een ultrakorte samenvatting van de inhoud van een titel. Deze wordt in maximaal 2 zinnen weergegeven om de potentiële lezer of koper een indruk te geven en te interesseren voor de inhoud van een titel. Deze annotatie wordt vaak gebruikt om te tonen in verkorte presentaties, op social media, in apps en op andere plekken waar een uitgebreide boekbeschrijving niet volledig getoond kan worden.
Richtlijnen annotatie
In overleg met de grotere retailers en uitgevers zijn de volgende richtlijnen afgesproken voor het gebruik van de annotatie:
- Maximaal 200 karakters
- De tekst is niet gelijk aan de tekst gebruikt het ondertitel-veld
- De tekst mag commercieel van aard zijn en kan de volgende informatie bevatten:
- een korte prikkelende tekst: ‘the reason to buy’; ‘ankeiler’
- salesinformatie (bijvoorbeeld ‘bestseller’)
- promotionele acties (bijvoorbeeld ‘gratis’)
- verwijzingen naar andere titels of auteurs (bijvoorbeeld ‘voor de lezers van’; ‘bekend van’)
- De tekst bevat géén informatie over:
- genre-aanduiding (bijvoorbeeld ‘roman’; ‘poëzie’), tenzij in een aanprijzende volzin/
- features (bijvoorbeeld ‘ook los te lezen’; ‘met gratis x’; ‘x-in-1’): hier is een apart veld voor.
- editietype (bijvoorbeeld ‘filmeditie’; ‘liber amicorum’): hier is een apart veld voor. Uiteraard kan een aanprijzing over een verfilming wel.
- bijzondere vermeldingen (bijvoorbeeld ‘Winnaar gouden strop’; ‘nominatie’): hier is een apart veld voor.
Zichtbaarheid annotatie
- Bol.com plaatst de annotatie boven de boekbeschrijving gevolgd door een witregel. Zo wordt de korte prikkelende tekst (‘reason to buy’) ook zichtbaar in de snippet op Google en in de lijstpagina’s binnen de bol.com boekwinkel.
- Apple/iBookstore zal de annotatie bovenaan het veld voor de boekbeschrijving tonen gevolgd door een witregel. Zij overwegen in de toekomst apart gebruik te maken van de annotatie in hun mobiele app.
- Kobo zal de annotatie bovenaan het veld voor de boekbeschrijving tonen gevolgd door een witregel.