Wij factureren namens de uitgevers de geleverde artikelen aan boekverkopers. Handig, want zo krijgt de boekverkoper één factuur in plaats van een factuur per uitgever. Je krijgt natuurlijk de omzet van de verkochte artikelen, hier zorgen wij een keer per maand voor.
Wanneer een boekverkoper niet (of niet op tijd) zijn artikelfacturen betaalt, dragen wij toch de omzet aan je af. CB draagt dus het risico wanneer er niet of te laat wordt betaald.
Wat is een kredietlimiet?
Het kredietlimiet is eigenlijk ‘kopen op rekening’. Boekverkopers krijgen financiële ruimte om artikelen in te kopen. Hoe groot die financiële ruimte is verschilt per boekverkoper en is afhankelijk van een aantal factoren. Denk aan bedrijfsplannen en financiële jaarstukken.
Op het moment dat de financiële ruimte (het kredietlimiet) bijna is bereikt ontvang de boekverkoper een signaaltje. Als de limiet is bereikt, kan de boekverkoper tijdelijk geen boeken bestellen. Bij betaling van een factuur kan dat vervolgens weer wel.
Leveren op het risico van de uitgever
Als uitgever kan je ervoor kiezen een boekverkoper op eigen risico te leveren. We leveren de boeken dan altijd, de levering wordt niet getoetst aan het kredietlimiet van de boekverkoper. De factuur telt echter wel mee in het openstaande saldo. Een levering op risico van de uitgever heeft dus wel invloed op het kredietlimiet van de boekverkoper. Indien een boekverkoper failliet gaat of de facturen drie maanden na de vervaldatum nog niet heeft betaald, dan verhaalt CB het bedrag op de uitgever.
Inzicht onverzekerde bedragen in CB Online
In CB Online vind je een overzicht van de openstaande bedragen terug waarvan je als uitgever het (uiteindelijke) incassorisico draagt:
- Open CB Online Uitgever.
- Kies Financieel en selecteer vervolgens Niet verzekerde bedragen.
- Je vindt per afnemer de openstaande bedragen en vervaldatums terug.
Lees meer in onze boekverkopersectie: Wat is een kredietlimiet en hoe werkt het?