Vindt er nog geen uitlevering van het nieuwe boek plaats, dan kan het zijn dat deze nog niet goed is vrijgegeven. In dit artikel vind je hiervoor de mogelijke oorzaken en oplossing.
Akkoord voor vrijgave
Wanneer je titel op ‘Aangekondigd’ staat en voorraad wordt ingeslagen gaat de status alleen automatisch naar ‘Verschenen’ als akkoord voor vrijgave op ‘Ja’ staat. Staat akkoord voor vrijgave op ‘Nee’ dan blijft de titel na inslag van de voorraad als status ‘Aangekondigd’ houden. Ook ‘in nota’ bestellingen worden niet uitgeleverd. De status verandert in dat geval een dag nadat alsnog akkoord voor vrijgave is gegeven.
Vertraagde levering
Mocht je een specifieke verschijningsdatum hebben opgegeven, dan kan een vertraagde levering ook zorgen voor het niet uitleveren van een nieuwe titel. Door omstandigheden kan het voorkomen dat de levering van de voorraad bij CB is vertraagd. Hierdoor wordt deze later opgeslagen dan de specifiek opgegeven aanleverdatum in CB Online. Bij een dergelijke vertraging verandert het 'Stadium levenscyclus' niet automatisch naar de optie 'Verschenen', waardoor er geen levering plaatsvindt. De bestellingen die 'in nota' staan worden hierdoor niet uitgeleverd.
Als je akkoord geeft voor vrijgave in CB Online en je vult een specifieke aanleverdatum in, dan krijg je onderstaande waarschuwingsmelding welke als reminder dient voor bovenstaande situatie.
Hoe zorg je alsnog voor uitlevering?
- Ga in CB Online naar Assortiment in het linkermenu
- Zoek de betreffende titel
- Klik op het blauwe potloodicoontje voor de titel
- Klik bovenin op het tabblad Planning en voorraad
- Pas de verschijningsdatum aan met +2 werkdagen
- Zet 'Uitleveren op specifieke datum' op nee
- Klik op Opslaan
Het systeem zal deze mutatie verwerken en het boek zal worden vrijgegeven voor uitlevering. Je krijgt daarna in beeld dat de titel het eerste levermoment vanaf deze verschijningsdatum wordt uitgeleverd aan de boekhandel.