Boekverkopers kunnen via CB Online een verzoek doen om boeken retour te sturen. Als deze retouraanvraag commercieel van aard is, heb je als uitgever vervolgens twaalf dagen de tijd dit goed of af te keuren. Mocht het antwoord uitblijven, wordt de aanvraag automatisch goedgekeurd.
Retour goedkeuren of afwijzen?
Dit betreft een commerciële overweging tussen uitgever en boekhandel en waar CB geen partij in is.
Bij commerciële retouren dient de boekverkoper altijd akkoord te vragen bij jou als uitgever. Voor niet commerciële retouren geldt dit niet.
Hoe accordeer je retouren of wijs je deze af?
In onderstaande stappen staat vermeldt hoe je retouraanvragen kunt verwerken.
- Ga naar CB Online
- Klik op het menuonderdeel Retouren en vervolgens op het tabblad Accorderen
- In dit scherm worden alle te accorderen retouraanvragen getoond. De aanvragen zijn gesorteerd op de uiterste accordeerdatum. Gebruik de filters bovenaan het scherm om het overzicht te specificeren.
Retouraanvragen inzien en verwerken
- Klik op het vergrootglas om de details van een retouraanvraag te bekijken
Hier zie je per retouraanvraag direct een koppeling met de leverhistorie. Zo weet je precies wanneer de titel voor welke prijs en korting is geleverd
- Controleer het aantal bij 'Akkoord', 'Prijs' en 'Korting'
- Geef eventueel toelichting in het vakje 'Toelichting uitgever'
- Klik op Akkoord om te accorderen of op Afwijzen om de volledige aanvraag af te wijzen
Let op: in bovenstaande afbeelding is geen korting verwerkt omdat er geen leverhistorie bekend is. Als er wel een korting is verstrekt bij levering, dien je deze op te voeren voor je op Akkoord klikt.
Ga naar: Inhoudsopgave
Ga terug naar: Uitleg uitslagkosten bij DIO-bestelling
Ga verder naar: Kortingen