In CB Online Uitgever kan je retouraanvragen accorderen of afwijzen. In dit artikel lees je hoe dit in zijn werk gaat.
Stap 1: het retouroverzicht
- Klik op het menuonderdeel Retouren en vervolgens op het tabblad Accorderen
- In dit scherm worden alle te accorderen retouraanvragen getoond. De aanvragen zijn gesorteerd op de uiterste accordeerdatum. Gebruik de filters bovenaan het scherm om het overzicht te specificeren o.a. 'Uitgever', 'Afnemer naam' en 'Imprint'
Stap 2: retouraanvraag inzien en verwerken
- Klik op het vergrootglas om de details van een retouraanvraag te bekijken
Hier zie je per retouraanvraag direct een koppeling met de leverhistorie. Zo weet je precies wanneer de titel voor welke prijs en korting is geleverd - Controleer het aantal bij 'Akkoord', 'Prijs' en 'Korting'
- Geef eventueel toelichting in het vakje 'Toelichting uitgever'
- Klik op Akkoord om te accorderen of op Afwijzen om de volledige aanvraag af te wijzen
Let op: in bovenstaande afbeelding is geen korting verwerkt omdat er geen leverhistorie bekend is. Als er wel een korting is verstrekt bij levering, dien je deze op te voeren voor je op Akkoord klikt.
Per abuis een retour afgewezen?
De afnemer ontvangt een afwijzing.
Wij adviseren om contact met de afnemer op te nemen en deze retour zelf opnieuw in te voeren.
Meerdere aanvragen tegelijk accorderen of afwijzen
- Selecteer in het overzicht meerdere regels door ze aan te vinken
- Klik op Retouren accorderen om de geselecteerde aanvragen in één keer te accorderen of klik op de knop Retouren afwijzen om geselecteerde aanvragen allemaal af te wijzen
Bij het accorderen van meerdere retouraanvragen tegelijk krijg je nog de mogelijkheid om een afwijkende 'Korting', 'strafkorting', 'Verwerkingswijze' en 'Toelichting' in te voeren.
Invoeren van een korting
Wij gebruiken bij een retouraanvraag standaard de meegegeven korting van de laatst bekende bestelling van deze titel bij deze klant. Je kan deze korting indien nodig aanpassen.
Accorderen van meerdere aanvragen
Bij het accorderen van meerdere aanvragen tegelijk, kan je de korting op twee manieren aan ons doorgeven:
- Je kan geen korting opgeven, wij hanteren de laatst gebruikte korting bij levering
- Je kan een korting ingeven voor de hele retourzending bij korting. Deze korting wordt toegepast op alle retouren
- Je kan een strafkorting ingeven voor de retourzending. Deze korting wordt bij de oorspronkelijk geleverde korting opgeteld