Als uitgever kan je met een afnemer een Recht van Retour afspreken. De uitgever doet dit doorgaans in het vertrouwen dat de afnemer boeken in een verkoopbare staat (winkelfris) retour stuurt. De uitgever kan afnemers die hier niet verantwoordelijk mee omgaan strafkorting geven op retouren.
Toepassing strafkorting
Strafkorting wordt alleen toepast op RVR (commercieel recht van retour) aanvragen met verwerkingswijze sorteren (RVR-S). Indien de boeken als niet winkelfris worden beoordeeld wordt, indien afgesproken, de strafkorting toegepast bovenop de korting die bij voorbaat als is afgesproken voor de retouraanvragen. Strafkorting wordt om die reden ook wel aangeduid met opslagkorting. Er is geen begrenzing aan de opslag, waardoor deze op kan lopen tot een maximum van 100% (ofwel, geen credit bij het doorsturen van een retour).
Vastlegging strafkorting
Een strafkorting kan op 3 niveaus vastgelegd worden.
- Een strafkorting op een specifiek afnemer
- Een strafkorting op een afnemergroep
- Een strafkorting geldig voor alle afnemers
Benodigd om strafkorting vast te leggen
Wanneer er in opdracht van een uitgever een strafkorting moet worden vastgelegd, kan het verzoek bij de Customer Service worden ingediend.
- Relatie id uitgever
- Relatie naam uitgever
- Afnemergroep of relatie id(s) waarvoor de strafkorting moet worden vastgelegd
- Strafkortingspercentage
Als er voor één relatie meerdere kortingen zijn vastgelegd, geldt altijd de meest specifieke (bijv. op afnemerniveau, als er ook een korting voor iedereen is vastgelegd).