Je kan in CB Online bij het accorderen van retouren aangeven welke verwerkingswijze wij toepassen. Je hebt hier de keuze tussen splitsen, ongesorteerd retour en vernietigen.
Verwerkingswijze
Splitsen
Bij het splitsen controleren wij het artikel op winkelfrisheid. Indien de titel er winkelfris (= als nieuw) uitziet, zullen wij deze opboeken bij de voorraad. Indien deze niet meer als winkelfris beschouwd kunnen worden, voegen wij deze toe aan de incourante voorraad. Het is mogelijk voor de niet-winkelfrisse exemplaren een strafkorting in te laten regelen door CB.
Ongesorteerd
Er vindt geen selectie plaats op winkelfrisheid. De gehele retour gekomen voorraad wordt aan de incourante voorraad toegevoegd.
Vernietigen
De retour-gekomen artikelen worden via een daarin gespecialiseerd bedrijf vernietigd.
Standaard instellingen
Als je geen verwerkingswijzes heeft doorgegeven, gebruiken wij de onderstaande voorkeuren:
BES | RBVURO | Ongesorteerd |
MAN | RBVURO | Ongesorteerd |
MIS | RBVURO | Ongesorteerd |
OUD | RBVURO | Ongesorteerd |
RVR | RBVURO | Ongesorteerd |
RAS | RBVURO | Ongesorteerd |
NBE | RBVURS | Splitsen |
ONB | RBVURS | Splitsen |
SEW | RBVURS | Splitsen |
VRR | RBVURV | Vernietigen |
FVR | RBVURV | Vernietigen |
Wanneer verzenden wij de incourante voorraad?
De verzendingstermijnen variëren naargelang de grootte van de uitgever. Ter indicatie kan je onderstaande aanhouden. Hierbij is het volume van de incourante voorraad doorslaggevend:
- Kleine uitgevers ontvangen de incourante voorraad bij een vol vak of aan het einde van het jaar.
- Middelgrote uitgevers ontvangen de incourante voorraad maandelijks.
- Grote uitgevers ontvangen de incourante voorraad wekelijks.
De bestemming van de verzending kan per soort variëren.
- Retour aan de uitgever.
- Verzending aan een opkoper.
- Verzending aan een vernietigingsbedrijf.
Elke verzending wordt per soort met een pakbon 'Verzendlijst terugzendopdrachten' verzonden. Indien de zending niet naar de uitgever zelf wordt gestuurd, kan je desgewenst een kopie van deze pakbon ontvangen.
Strafkorting
- Voor een inregeling van strafkorting, ontvangen wij graag een schriftelijk verzoek
- Alleen mogelijk bij RVR en verwerkingswijze Splitsen
- CB biedt geen mogelijkheid retouren die niet winkelfris zijn te weigeren en terug te sturen aan de afnemer
- Wel is het mogelijk om RVR retouren die niet winkelfris zijn te crediteren met een “strafkorting”.
- De uitgever kan zelf deze “strafkorting” bepalen en laten vastleggen bij CB, de beoordeling op winkelfrisheid ligt bij CB
- Deze korting geldt dan als opslagkorting boven op de korting die de uitgever in de aanvraag heeft aangegeven.