Vanaf 1 april 2026 stopt CB met het bijvoegen van een pakbon bij webshopbestellingen. Het aantal klanten dat nog een pakbon bijvoegt, is de afgelopen jaren sterk afgenomen. Voor CB is dit een belangrijke reden om te stoppen met deze dienstverlening. Daarnaast besparen we gezamenlijk papier en inkt: wel zo duurzaam.
Hieronder vind je een antwoord op de veelgestelde vragen. Wil je meer weten? Neem dan contact op met je accountmanager of customer service.
-
Waarom stoppen met deze dienstverlening?
Er is steeds minder vraag naar vanuit de markt. Bij nog maar een paar procent van de zendingen voegen wij momenteel een pakbon toe. Daarom wordt het in stand houden van de dienstverlening onevenredig kostbaar. En er is een goed alternatief in de vorm van e-mail of een klantomgeving.
-
Ik heb ook een fysieke winkel. Kan de pakbon ook weggelaten worden uit de levering naar mijn fysieke winkel?
Nee. Bij kleine zendingen aan de winkel (<6 exemplaren) voegen we al geen pakbon meer toe. Voor grote zendingen blijven we werken met de papieren pakbon.
-
Wat kost het bijvoegen van een pakbon aan webshopbestellingen?
In 2025 is het tarief hiervoor €0,024 per pakbon. Zodra je stopt met de pakbon, worden deze kosten niet meer in rekening gebracht.
-
Op mijn pakbon staat ook factuurinformatie, wat nu?
We stoppen ook met het bijvoegen van pakbonnen met factuurinformatie. Je kunt de factuur als alternatief zelf samenstellen en per e-mail versturen aan de klant.
-
Ik maak naast de pakbon ook gebruik van een bijlage bij de zending. Wat gebeurt daarmee?
Ook met deze dienstverlening gaan we stoppen, wij nemen hierover nog contact met je op. Wil je hierover nu alvast meer weten, neem dan contact op met je accountmanager of customer service.
-
Ik gebruik mijn pakbon voor retourinformatie, wat nu?
Wil je deze informatie vanaf 1 april delen met je klant? Doe dit dan per e-mail of via het klantaccount op je website.
-
Hoe kan ik gebruik maken van extra info op het verzendlabel?
Hiervoor gaan we gebruik maken van bestaande velden in het orderbericht, meer informatie hierover volgt later dit jaar.
-
Hoe weet mijn klant dat het boek vanuit mijn webshop verstuurd is?
Op de verzendlabel staat linksboven de naam en het retouradres van de webwinkel. Eventueel kun je gebruik gaan maken van de mogelijkheid om een extra referentie op het label te plaatsen, bedoeld voor bijvoorbeeld een ordernummer.
-
Hoe kan ik de gegevens die nu op de pakbon staan delen met de klant?
De belangrijkste gegevens delen we via het (niet)uitgevoerde opdrachtenbericht (of indien gebruik gemaakt wordt van de webservices via de order en shipment api). Het gaat dan om:
- Levereenheid
- Artikelen en aantallen
- Orderreferenties
- Track and trace
Met deze informatie kun je (of jouw IT-leverancier) een bericht aan je klant samenstellen waarin je kunt informeren welke zendingen ingepakt zijn (levereenheid), wat er in de zending zit (artikelen en aantallen) eventuele orderreferenties en wanneer deze geleverd wordt (track and trace). Kijk voor meer informatie op onze wiki: Order e-commerce (digitale berichten via ftp) of Order call (informatie-uitwisseling via webservices) of neem contact op met customer service.
-
Hoe kan ik de terugkoppeling op mijn order koppelen aan mijn ingediende order?
Om de (niet)uitgevoerde opdrachten aan de ingediende opdracht te koppelen adviseren we gebruik te maken van de afnemer order referentie of afnemer orderregel referentie. Deze koppelen we terug in de (niet)uitgevoerde opdrachten (en in de order en shipment api’s).
-
Ik heb geen webshop, waarom heb ik toch bericht ontvangen over het stoppen met de pakbon?
Je hebt dit bericht ontvangen wanneer je gebruik maakt van onze e-commerce dienstverlening. Het gaat om alle orders met opdrachttype LNEIG (levering naam eigenaar) of LNAFN (levering naam afnemer).