CB hanteert per 3 september 2024 een nieuw leveringssysteem, genaamd het 'tweede netwerk', om de leverbetrouwbaarheid te verbeteren. Dit netwerk zorgt ervoor dat bestellingen die ’s nachts niet tijdig klaarstaan, 's ochtends vroeg worden opgehaald en dezelfde dag nog worden afgeleverd. Hierdoor kunnen boekhandels in Nederland, van dinsdag tot en met vrijdag, op één dag twee leveringen ontvangen. Het tweede netwerk wordt ingezet als tijdelijke oplossing en blijft in ieder geval actief tot eind 2024.
Veelgestelde vragen:
Hierbij en overzicht van veel voorkomende vragen.
Ga direct naar:
Tweede levering
Vervoer & Aflevering
Financieel
Uitgeverij
Klachten en vragen
Achtergrond
Het tweede netwerk
Wat is het tweede netwerk?
Om de leverbetrouwbaarheid te verhogen, startte CB 3 september 2024 met een zogenaamd ‘tweede netwerk’. Dozen met bestellingen die ’s nachts niet op tijd klaar staan voor onze vervoerders, worden ’s ochtends vroeg opgehaald en diezelfde dag alsnog geleverd. Je kunt dan dus twee leveringen ontvangen op één dag.
Wat ga ik als klant merken van het tweede netwerk?
Je kan van dinsdag tot en met vrijdag je bestelling voor die dag in twee leveringen ontvangen. Dit geldt alleen voor boekhandels in Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden.
Tweede levering
Hoe zie ik of ik op één dag twee keer geleverd krijg?
Ontvang je een tweede levering, dan krijg je een e-mail met daarin de leverinformatie van het tweede netwerk.
Vervoer & Aflevering
Wie is de vervoerder van het tweede netwerk?
De vervoerder is altijd Tielbeke en het betreft altijd een levering met een busje.
Houd de tweede levering rekening met mijn openingstijden?
Ja, ook het tweede netwerk houdt rekening met je openingstijden.
Houd de tweede levering rekening met de promenadetijden?
Nee. Als je de tweede levering buiten promenadetijden ontvangt, zal de chauffeur lopen vanaf zijn bus naar je winkel/locatie.
Ik heb een sleutelkastje, maakt de chauffeur van de tweede levering daar ook gebruik van?
De chauffeur van het tweede netwerk kan hier gebruik van maken. In de praktijk zal dit niet vaak voorkomen, omdat de tweede levering meestal niet voor openingstijd zal plaatsvinden.
Ik heb een tijdslevering, komt de tweede levering dan ook in het afgesproken tijdsslot?
Nee, de tweede levering kan buiten het afgesproken tijdsslot komen.
Kan ik retouren en lege dozen meegeven aan de chauffeur van het tweede netwerk?
Nee, dit kan niet.
Op welke dagen kan ik een tweede levering krijgen?
Alleen van dinsdag tot en met vrijdag, dus niet op zaterdagen en maandagen.
Ik krijg nu soms al twee leveringen (bijvoorbeeld van Tielbeke en PostNL), is er dan kans op drie leveringen per dag?
Ja dit kan in enkele gevallen.
Zitten mijn 24-uursbestellingen (vaak de klantenbestellingen) in de eerste of tweede levering?
Deze kunnen in beide leveringen zitten.
Als er manco’s zijn in de eerste levering kunnen die dan meekomen met de tweede levering?
Nee, dit gaat helaas niet.
Is het afhankelijk van de regio waar ik gevestigd ben, of ik te maken krijg met het tweede netwerk?
Iedereen in Nederland kan te maken krijgen met het tweede netwerk. Behalve boekverkopers op de Waddeneilanden.
Ik heb een vestiging in België, kan ik daar ook te maken krijgen met twee leveringen?
Nee.
Ik organiseer een event waarvoor ik een groot aantal boeken nodig heb op een externe locatie, kan dit ook met twee leveringen komen?
In de meeste gevallen is dit een speciale levering die je hebt afgestemd met ons Customer Service team. Je bestelling komt dan in één keer.
Financieel
Betaal ik extra voor deze tweede levering?
Nee.
Ik heb een tijdslevering. Als de tweede levering buiten het afgesproken tijdvak komt, betaal ik dan voor de tijdslevering?
Je betaalt voor je tijdslevering als de reguliere levering (eerste netwerk) binnen het afgesproken tijdstip is afgeleverd. Of je die dag een tweede levering ontvangt, heeft hier verder geen invloed op.
Zie ik op de factuur terug wat met welk netwerk is geleverd?
Nee, je factuur geeft inzicht in datgene wat je geleverd krijgt op een leverdag en niet per zending/levering. Wil je controleren wat via welk netwerk is geleverd, dan kan je gebruik maken van de pakbon. De pakbon vind je terug in CB Online -> menu Leveringen - > tabblad Levereenheden -> pakbon.
Uitgeverij
Ik ben uitgever, kan ik ook te maken hebben met twee leveringen op een dag?
Ja, ook uitgevers kunnen hiermee te maken krijgen.
Klachten en vragen
Als ik klachten heb over deze tweede levering, waar kan ik die dan melden?
Bij ons Customer Service team via vervoer@cb.nl of 0345 47 51 35.
Achtergrond
Waarom is het tweede netwerk nodig?
De capaciteit van onze nieuwe sorteerinstallatie voor dozen en pallets en de IT-koppelingen met onze vervoerspartners zijn beide van invloed op het feit dat niet altijd alle dozen op tijd klaar staan als de vervoerders komen laden. De structurele oplossing hiervoor is complex en kost veel tijd, deze oplossing is er dus voorlopig niet. Om toch te kunnen leveren op de afgesproken dag, zetten we dit tweede netwerk tijdelijk in.
Hoe lang gaan jullie gebruik maken van dit tweede netwerk?
In ieder geval tot eind 2024.
Wat wordt de oplossing waarmee jullie een einde maken aan dit tweede netwerk?
Dat is nog onderwerp van onderzoek.
Komt dit tweede netwerk omdat jullie nu ook Bruna’s en Readshops leveren?
Nee.
Als ik op tijd mijn orders plaats (bijvoorbeeld voor 17.30 uur), voorkomt dit dan dat ik twee leveringen krijg?
Nee dat geeft geen garantie. Wel is het zo dat 48-uursbestellingen meestal niet in het tweede netwerk zitten.
Zorgt het tweede netwerk ervoor dat we minder vaak te maken hebben met ‘eerder bestellen voor levering de volgende dag’ (een zogenaamd servicekader)?
Nee, het tweede netwerk zorgt ervoor dat leveringen die om 01:00 uur ’s nachts nog niet gereed staan voor de vervoerder alsnog worden afgeleverd. Een eerdere uiterste besteltijd zetten we in bij bijvoorbeeld storingen of onverwachte grote drukte.
Waarom is er geen tweede netwerk op maandag en zaterdag?
Het aantal orders op die dagen kunnen we allemaal kwijt in het eerste netwerk.
Wat is jullie fall back scenario als je niet alles meekrijgt in het tweede netwerk of als het tweede netwerk niet goed functioneert?
We maken dan gebruik van een koeriersnetwerk. Dit doen we nu ook als er dozen bij CB blijven staan.
Het tweede netwerk neemt zendingen mee die om 01:00 uur niet klaar staan voor de vervoerder en die om 04:00 wel gereed staan. Geldt dit voor alle zendingen?
Er is één uitzondering: zendingen die in het netwerk van ID Logistics vallen (dit zijn kleine zendingen tot maximaal 2 dozen) gaan om 01:00 mee met ID Logistics. Mocht er een doos ontbreken voor deze zending met ID Logistics, dan gaat die doos niet mee met het tweede netwerk. Deze doos wordt de dag erna geleverd.