Bij CB staat de veiligheid van jouw gegevens altijd voorop. Daarom voeren we 28 juli 2025 een belangrijke update door om jouw gegevens bij CB beter te beschermen: Multi-Factor Authenticatie (MFA).
Informatie over het registreren en inloggen, vind je hier: Hoe stel ik Multi-Factor Authenticatie in?
- Hoe werkt MFA met onze CB applicaties?
- Moet ik dit voor al mijn applicaties instellen?
- Waarom is dit verplicht?
- Kan ik mijn inlogvoorkeur achteraf wijzigen?
- Kan MFA tijdelijk worden uitgesteld of uitgezet?
- Kun je MFA per e-mail ontvangen in plaats van app of telefoon?
- Kan ik mijn login delen met collega's?
- Ik wil de MFA-code ontvangen per telefoon. Kan ik één telefoonnummer gebruiken voor meerdere collega’s?
- Kunnen we meerdere telefoonnummers of e-mailadressen invoeren om een MFA-code te ontvangen?
- Hoe werkt MFA in een winkel met meerdere pc’s en medewerkers?
- Hoe werkt MFA als ik op verschillende locaties werk?
- Wat als ik geen smartphone of gsm heb?
- Ik heb geen Nederlands telefoonnummer, hoe vul ik mijn telefoonnummer in?
- Wat als mijn scripts of systemen automatisch inloggen?
- Een gebruiker/account uit mijn organisatie is niet meer actief. Hoe kunnen we dit account verwijderen?
- Wat als mijn organisatie tijdelijk gesloten is?
- Betaal ik extra kosten voor meerdere accounts/gebruikers ?
Hoe werkt MFA met onze CB applicaties?
MFA is een extra beveiligingslaag die naast jouw wachtwoord vereist dat je een tweede vorm van identificatie gebruikt bij het inloggen. Naast je gebruikersnaam en wachtwoord heb je een code nodig om in te loggen. Deze code krijg je via een authenticatie app, per sms of telefoon of per e-mail. CB voert MFA vanaf 28 juli in voor de applicatie CB Online, CB Vervoer en Analytics. Meer over hoe je MFA instelt lees je op: Hoe registreer en gebruik ik MFA (multi-factor authentication)?
Moet ik dit voor al mijn applicaties apart instellen?
Nee, MFA geldt per gebruikersaccount. Alle applicaties op hetzelfde gebruikersaccount zijn hiermee toegankelijk. Dit is gelijk aan de huidige inlogsituatie.
Waarom is dit verplicht?
Het omschakelen naar een MFA-methode is verplicht en niet langer uit te stellen. CB maakt hiermee de gegevens voor jou als klant een stuk veilig en verkleint hiermee ook de kans op misbruik door hackers. Alleen een wachtwoord is niet veilig genoeg om hackers buiten te houden. Het gebruik van MFA vermindert de kans op ongeautoriseerde toegang aanzienlijk. Zelfs als iemand jouw wachtwoord weet te bemachtigen, kan hij of zij niet inloggen zonder de tweede factor.
Ik ben de 28e niet aanwezig, kan ik dit later instellen?
Ja, de verplichting geldt voor de eerste keer inloggen op of na 28 juli 2025.
Kan MFA tijdelijk worden uitgesteld of uitgezet?
Nee. MFA is verplicht vanaf 28 juli. Alle gebruikers van CB Online, CB Vervoer en Analytics moeten MFA gebruiken. Dit kan niet door de gebruiker worden uitgesteld of uitgezet. Als je MFA eenmaal hebt ingesteld kan je wel instellen dat een extra code (authenticatie) maar één keer per 30 dagen wordt gevraag. Je kunt hiervoor een vinkje zetten in het inlogscherm. Deze instelling wordt per browser en gebruiker opgeslagen.
Kan ik mijn inlogvoorkeur achteraf wijzigen?
Gedeeltelijk, de geregistreerde voorkeur is leidend. Wel kan je altijd voor e-mail kiezen bij het inloggen of tussen de telefoonopties (sms/bellen) wisselen. Wil je wisselen tussen telefoon en authenticator of vice versa, neem dan contact op met onze Customer Service.
Ik ben mijn telefoon kwijt, kan ik mijn instellingen volledig resetten?
Ja, onze Customer Service kan de ingestelde MFA-methode volledig voor je resetten.
Kun je MFA per e-mail ontvangen in plaats van app of telefoon?
Ja. Als je MFA eenmaal hebt ingesteld, is het mogelijk om bij inloggen te kiezen voor Kies andere methode. Vervolgens kies je voor e-mailadres en je ontvangt een code op het e-mailadres waaraan jouw account gekoppeld is. Let op: deze e-mail kan in je spam-box belanden.
Kan ik mijn login delen met collega's?
Het is praktischer en veiliger om voor iedere medewerker nu of later een eigen account aan te maken (zie ook: Gebruikers aanmaken/verwijderen). Het is wel mogelijk om een account te delen met meerdere medewerkers. Ook dan geldt MFA. Je moet dus minimaal één keer per 30 dagen een code invoeren voor authenticatie.
Ik wil de MFA-code ontvangen per telefoon. Kan ik één telefoonnummer gebruiken voor meerdere collega’s?
Ja. Je kunt voor meerdere accounts/medewerkers hetzelfde telefoonnummerkiezen om de MFA-code te ontvangen. Let er wel op dat er om-en-om wordt ingelogd, zodat duidelijk is bij wie de code (per sms of telefoon) hoort.
Kunnen we meerdere telefoonnummers of e-mailadressen invoeren om een MFA-code te ontvangen?
Per account/gebruiker stel je in hoe je de MFA-code wil ontvangen. Zijn er meerdere accounts/gebruikers in jouw organisatie, dan kan iedere gebruiker zelf kiezen welk telefoonnummer of e-mailadres gebruikt wordt.
Hoe werkt MFA in een winkel met meerdere pc’s en medewerkers?
Je kunt tegelijkertijd op meerdere pc's inloggen met hetzelfde account (emailadres en wachtwoord + authenticatie) .
Wij adviseren je om voor elke medewerker een eigen account aan te maken.
Hoe je dat doet, vind je hier: Gebruikers aanmaken/verwijderen
Hoe werkt MFA als ik op verschillende locaties werk?
Kies in dit geval een MFA-methode die overal te gebruiken is (denk aan: authenticator-app of een mobiel telefoonnummer). Ook is het mogelijk om bij het inloggen te kiezen voor Kies andere methode waarna de verificatiecode per e-mail kan worden toegestuurd.
Wat als ik geen smartphone of gsm heb?
Geen probleem. Het is mogelijk om de MFA-code te ontvangen op een vast telefoonnummer. Je wordt gebeld en ontvangt de MFA-code in gesproken tekst. . Na het instellen van MFA kan ook kiezen voor het onvangen van een MFA-code per e-mail. Kies dan bij het inloggen voor Andere methode en selecteer het e-mailadres, gekoppeld aan je CB-account.
Ik heb geen Nederlands telefoonnummer, hoe vul ik mijn telefoonnummer in?
Selecteer bij het instellen van MFA het juiste land en vul daarna de rest van het telefoonnummer (zonder landcode) in. Voor het nummer gelden geen beperkingen (met of zonder 0 is toegestaan).
Wat als mijn scripts of systemen automatisch inloggen?
CB ondersteunt dit niet. Neem contact op met je IT-leverancier of IT-afdeling om te bepalen wat de beste oplossing is.
Een gebruiker/account uit mijn organisatie is niet meer actief. Hoe kunnen we dit account verwijderen?
Degene in jouw organisatie met gebruikersrechten bij CB kan inactieve accounts verwijderen en nieuwe accounts aanmaken. Lees hier meer over op ons serviceportaal. Verwijder inactieve gebruikers tijdig om beveiligingsrisico's te beperken.
Wat als mijn organisatie tijdelijk gesloten is?
Log je lange tijd niet in, in een van de systemen van CB, dan gaat er niks verloren. Na een periode van afwezigheid kan je opnieuw inloggen en zo nodig (na 30 dagen) extra authenticatie toevoegen met een MFA-code. Is jouw organisatie tijdelijk gesloten en wil je wel inloggen vanaf een andere locatie, dan kan dat vanzelfsprekend.
Betaal ik extra kosten voor meerdere accounts/gebruikers ?
De kosten van onze dienstverlening veranderen niet. Je betaal niets extra voor meerdere accounts/gebruikers in CB Online en CB Vervoer. Extra accounts in Analytics kunnen extra kosten met zich meebrengen. Bekijk hier onze Analytics tarieven.