Als boekverkoper heeft u er ongetwijfeld veel mee te maken: retouren aanvragen in CB Online of reclameren over niet of verkeerd ontvangen exemplaren. In CB Online kunt u dit allemaal makkelijk regelen, maar weet u welk soort retour (retourtype) u voor welke aanvraag moet gebruiken?
Retouren en reclamaties
Reclamaties betreffen boeken die u niet heeft besteld, maar wel heeft ontvangen, of boeken die beschadigd zijn tijdens het transport. Ook boeken die u wel heeft besteld, maar niet heeft ontvangen moeten gereclameerd worden, de zogenaamde manco’s.
Retouren betreffen de boeken die u na verloop van tijd in overleg met de uitgever retour mag sturen en waar u een credit voor ontvangt, of boeken die u per ongeluk heeft besteld en die u graag terug wilt sturen naar CB ter creditering. Misdrukken en boeken met een productiefout moeten ook retour aangevraagd worden.
Kies het juiste retourtype in CB Online
In CB Online vult u bij een retour of reclamatie een retourtype in. Het is van belang dat u dit correct invult voor de juiste verwerking. Als u een verkeerd retourtype kiest, ontvangt u geen creditnota voor het retour gestuurde boek.
In onderstaand schema leggen we kort uit welk retourtypes er zijn, wat ze inhouden en welke gevolgen deze keuze heeft.
Reclamaties
Retourtype | Gebruik bij | Toelichting | Gevolg | Voorwaarden |
---|---|---|---|---|
MAN | Manco leveringen | Artikel staat wel op de pakbon maar zit niet in de doos. | Naleveren of niet naleveren | Binnen 10 werkdagen na levering aanvragen |
BES | Beschadigd ontvangen | Ondanks alle voorzorgmaatregelen kan het zijn dat een artikel en of doos beschadigd ontvangen wordt. | Naleveren of niet naleveren | Binnen 2 dagen na factuurdatum, factuur- of levereenheidnummer opgeven |
ONB | Onberekend ontvangen | Artikel geleverd maar staat niet op de pakbon. | Onbelast retour of nabelasting |
Retouren
Retourtype | Gebruik bij | Toelichting | Gevolg | Voorwaarden |
---|---|---|---|---|
MIS | Misdrukken en productiefouten | CB accepteert deze aanvragen altijd, ook als de boeken niet door CB geleverd zijn. Voorwaarde is dat enkel de boekhandel die het exemplaar heeft ingekocht, kan reclameren en de titel nog leverbaar moet zijn. | Creditnota | Titel moet nog leverbaar zijn. Factuur- of levereenheidnummer niet noodzakelijk. TVWC en korting wordt standaard DIO 40% |
OUD | Bij oude drukken van school- en wetenschappelijke boeken | Is alleen bedoeld voor school- en wetenschappelijke boeken. | Creditnota | Fiat van de uitgever nodig |
NBE | Bij verkeerd bestelde boeken | Niet of verkeerd door de boekhandel besteld bij CB (DUD = levering uit Centraal Depot) | Tegen betaling van een vastgesteld bedrag per regel en per exemplaar. Voor meer informatie: controleer uw tariefoverzicht of vraag deze bij ons aan. Creditnota |
DUD-levering. Melden binnen 10 werkdagen na factuurdatum. In geval van DIO of aanbieding wordt een aanvraag ter fiattering voorgelegd aan de uitgever. Ook hiervoor geldt: melden binnen 10 werkdagen na factuurdatum. |
RVR | Commercieel recht van retour | Recht van retour retourmogelijkheid voor met name A boeken | Creditnota op voorwaarden van de uitgever | Uitgever moet akkoord geven binnen 12 werkdagen |
SEW | Commercieel recht van retour | Retourregeling voor S & W boeken geleverd tegen de voorwaarden van het Centraal Depot. (DUD) | Tegen betaling van een vastgesteld bedrag per regel en per exemplaar. Voor meer informatie: controleer uw tariefoverzicht of vraag deze bij ons aan. Creditnota |
Van 15 juni tot 29 oktober aanvragen. DUD-levering. Buiten het seizoen tot 10 werkdagen na factuurdatum |
FVR | Bij vertrouwensretour | Bij FVR vraagt de boekhandel om commerciële redenen retouren aan in CB Online ter beoordeling door de uitgever. | Boek hoeft niet retour gestuurd te worden. Creditnota | Alleen mogelijk indien er een afspraak over is met de uitgever |
VRR | Bij vrij recht van retour | Bij VRR (Vrij Recht van Retour) legt de uitgever in CB Online een limiet vast tot waar de boekhandel per kalenderjaar titels mag retourneren. | Boeken mogen retour naar CB tot een vastgesteld limiet per jaar. Creditnota | Alleen mogelijk indien er een afspraak over is met de uitgever |
RAS |
Retour Administratief Secundaire Eigenaar |
Retourmogelijkheid voor secundaire eigenaar om voorraad te retourneren naar primaire eigenaar |
Na goedkeuring wordt de voorraad van de secundaire eigenaar middels een CLADM (correctie levering administratieve koop) teruggeboekt naar de primaire eigenaar. Er volgt een creditering voor de secundaire eigenaar. Er is geen fysieke retourstroom. |
Registraties via CB Online of fiattering altijd ter goedkeuring naar primaire eigenaar |
ROU |
Retour Opdracht Uitgever |
Wordt gebruikt voor AANB & DIO-retouren die CB ontvangt als deze niet vooraf zijn geregistreerd. |
Bedrijfsbureau retouren bestempelt de onbesteld retour gekomen pakketten met type ROU |
Retouraanvraag is direct akkoord zonder tussenkomst uitgever. |