Als boekverkoper heb je er ongetwijfeld veel mee te maken: retouren aanvragen in CB Online of reclameren over niet of verkeerd ontvangen exemplaren. In CB Online kan je dit allemaal makkelijk regelen, maar weet je welk soort retour (retourtype) je voor welke aanvraag moet gebruiken?
Retouren en reclamaties
Reclamaties betreffen boeken die je niet hebt besteld, maar wel hebt ontvangen, of boeken die beschadigd zijn tijdens het transport. Ook boeken die je wel hebt besteld, maar niet hebt ontvangen moeten gereclameerd worden, de zogenaamde manco’s.
Retouren betreffen de boeken die je na verloop van tijd in overleg met de uitgever retour mag sturen en waar je een credit voor ontvangt, of boeken die per ongeluk zijn besteld en die je graag terug wilt sturen naar CB ter creditering. Misdrukken en boeken met een productiefout moeten ook retour aangevraagd worden.
Kies het juiste retourtype in CB Online
In CB Online vul je bij een retour of reclamatie een retourtype in. Het is van belang dat je dit correct invult voor de juiste verwerking. Als je een verkeerd retourtype kiest, ontvang je geen creditnota voor het retour gestuurde boek.
In onderstaand schema leggen we kort uit welk retourtypes er zijn, wat ze inhouden en welke gevolgen deze keuze heeft.
Reclamaties
Retourtype | Toelichting | Vervolg | Voorwaarden | Verwerkingskosten retour |
---|---|---|---|---|
MAN Manco leveringen |
Artikel staat wel op de pakbon maar zit niet in de doos. | 'Naleveren' of 'niet naleveren en crediteren' | Binnen 10 werkdagen na levering aanvragen | CB |
BES Beschadigd ontvangen |
Ondanks alle voorzorgmaatregelen kan het zijn dat een artikel en of doos beschadigd ontvangen wordt. | 'Naleveren' of 'niet naleveren en crediteren' | Binnen 2 dagen na factuurdatum, factuur- of levereenheidnummer opgeven | CB |
ONB Onberekend ontvangen |
Artikel geleverd maar staat niet op de pakbon. | Onbelast retour of nabelasting | CB |
Retouren
Retourtype | Toelichting | Gevolg | Voorwaarden | Verwerkingskosten retour |
---|---|---|---|---|
MIS Misdrukken en productiefouten |
CB accepteert deze aanvragen altijd, ook als de boeken niet door CB geleverd zijn. Voorwaarde is dat enkel de boekhandel die het exemplaar heeft ingekocht, kan reclameren en de titel nog leverbaar moet zijn. |
Creditnota | Titel moet nog leverbaar zijn. Factuur- of levereenheidnummer niet noodzakelijk. TVWC en korting wordt standaard DIO 40% | Uitgever |
OUD Bij oude drukken van school- en wetenschappelijke boeken |
Is alleen bedoeld voor school- en wetenschappelijke boeken. | Creditnota | Goedkeuring van de uitgever nodig. |
Uitgever |
NBE Bij verkeerd bestelde boeken |
Niet of verkeerd door de boekhandel besteld bij CB (DUD = levering uit Centraal Depot) |
Tegen betaling van een vastgesteld bedrag per regel en per exemplaar. Voor meer informatie: controleer het tariefoverzicht of vraag deze bij ons aan. Creditnota |
DUD-levering. Melden binnen 10 werkdagen na factuurdatum. In geval van DIO of aanbieding wordt een aanvraag ter fiattering voorgelegd aan de uitgever. Ook hiervoor geldt: melden binnen 10 werkdagen na factuurdatum. | Bij levering onder DUD-condities: boekverkoper Bij levering onder DIO/AANB-condities: uitgever |
RVR Commercieel recht van retour |
Recht van retour retourmogelijkheid voor met name A boeken. Bij niet-winkelfrisse exemplaren, vermelding op de factuur. Geen gevolg voor creditering. |
Creditnota op voorwaarden van de uitgever. | Uitgever moet akkoord geven binnen 12 werkdagen. |
Uitgever
|
SEW Retourregeling S&W-boeken |
Retourregeling voor S & W boeken geleverd tegen de voorwaarden van het Centraal Depot. (DUD) |
Tegen betaling van een vastgesteld bedrag per regel en per exemplaar. Voor meer informatie: controleer het tariefoverzicht of vraag deze bij ons aan. Creditnota |
Van 15 juni tot 29 oktober aanvragen. DUD-levering. Buiten het seizoen tot 10 werkdagen na factuurdatum. | |
FVR Bij vertrouwensretour |
Bij FVR vraagt de boekhandel om commerciële redenen retouren aan in CB Online ter beoordeling door de uitgever. |
Boek hoeft niet retour gestuurd te worden. Creditnota |
Alleen mogelijk indien er een afspraak over is met de uitgever. |
Geen fysieke retourverwerking
|
VRR Bij vrij recht van retour |
Bij VRR (Vrij Recht van Retour) legt de uitgever in CB Online een limiet vast tot waar de boekhandel per kalenderjaar titels mag retourneren. |
Boeken mogen retour naar CB tot een vastgesteld limiet per jaar. Creditnota. | Alleen mogelijk indien er een afspraak over is met de uitgever. |
Uitgever
|
RAS |
Retourmogelijkheid voor secundaire eigenaar om voorraad te retourneren naar primaire eigenaar. |
|
Registraties via CB Online of fiattering altijd ter goedkeuring naar primaire eigenaar. |
Geen fysieke retourverwerking |
ROU |
Wordt gebruikt voor AANB & DIO-retouren die CB ontvangt als deze niet bezorgd kunnen worden.
|
|
|
Uitgever |